UdZ 01.21

FOCUS – BEST PRACTICES 35 / UdZ 1-2021 D ie strategische (Neu-)Ausrichtung der Unter- nehmenssparte des Weiterbildungsdienstleisters sah einerseits vor, die globalen Kosten für die operative IT zu senken, und andererseits, das Weiterbildungsgeschäft noch stärker in Richtung virtuelle Lernumgebungen auszubauen. Erreicht werden sollten diese ambitionierten Anstrengungen, indem zunächst die interna- tionale Applikationslandschaft konsolidiert und anschließend eine international harmonisierte Applikationslandschaft etab- liert wird, die auf einer flexiblen und skalierbaren Architektur aufbaut. Als weitere Funktionsbausteine werden mittelfris- tig der Webshop inkl. Kundenportal und ein umfangreiches Learning-Management-System zentrale Bestandteile zur Erreichung des strategischen Ziels des Ausbaus einer attrak- tiven virtuellen Lernumgebung. Mit dem Aachener Digital- Architecture-Management (s. Figure 1) gelang es, die weltweite Konsolidierung der Applikationslandschaft voranzutreiben und unterBeachtungeines zukunftssicherenBusiness-IT-Alignments die Anforderungen an eine neue Infrastruktur aufzunehmen. ADAM ist ein Framework, das speziell dafür entwickelt wurde, die digitale Transformation in Unternehmen mittels Festlegung einer Digitalisierungsstrategie undMaßnahmen zur Umsetzung einer Digitalarchitektur zu gestalten. Bei Aufnahme der Projekt-Rahmenbedingungen, also der Geschäftsentwicklungsseite, zeigte sich, dass in den ver- gangenen Jahren das gesamte Unternehmen durch einige Umstrukturierungen gegangen war und seine internationa- len Aktivitäten dezentralisiert stark vorangetrieben hatte. Zu den Umstrukturierungsmaßnahmen zählte unter anderem, die bisher direkt im Business verankerten IT-Tätigkeiten in ei- gens dafür geschaffene Serviceeinheiten zu bündeln, die nun auch international die Betreuung und Weiterentwicklung der Applikationen verantworteten. T he strategic (re)alignment of the corporate division had the obejctive of reducing global costs for operational IT and expanding its continuing education offerings even more strongly towards online learning environments. These ambitious efforts were to be achieved by first consolidating the international software application landscape and then establishing an internationally harmonized software application landscape based on a flexible and scalable architecture. In the medium term, the web store including a customer portal and a comprehensive learning management system are to become the key components for achieving the strategic goal of expanding the current system into an attractive virtual learning environment. By using the Aachen Digital Architecture Management (see Figure 1), it was possible to drive forward the worldwide consolidation of the application landscape and to consider the requirements for a new infrastructure while taking a future-proof business IT alignment into account. ADAM is a framework specifically designed to structure the digital transformation of developing a digitalization strategy and defining measures for implementing a digital architecture. Analyzing the project’s general framework conditions, in particular business development aspects, it became apparent that in recent years the entire company had undergone various restructuring measures and had, to a significant extent, decentralized its international activities. One of the restructuring measures was to centralize the IT activities that had previously been directly positioned in the core business within specially created service units, which were now also responsible for the support and further development of the applications at the international level. 1 user-centric services, value-added applications Application Level interdependent, loose coupling of applications and systems Networking Level static, slowly evolving core business systems Systems Level machinery and equipment, staff, IT infrastructure, and intelligent products in the field Resource Level intelligently connected companies of the future Corporate Strategy new and changing digital business models Business Models increasingly flexible, constantly changing business process Business Processes intelligent products & connected digital services Products & Services Digital Infrastructure Business Development Customer Centricity Digital Architecture D a t a T e c h n o l o g y O r g a n i z a t i o n Figure 1: The Aachen Digital Architecture Management (ADAM ® ) provided the project framework (Hicking et al. 2020, pp. 6-7)

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