UdZ / Issue 01.24

UdZ 01.24 / 51 Einsatz in der intelligenten Verteilnetztechnik“ (Förderkennzeichen 03EI6090B; Laufzeit: 01.01.2023 – 31.12.2025). Die Vision von AProSys Das Projekt ‚AProSys‘ zielt darauf ab, mit einem ressourcen- effizienten Minimaleinsatz von Sensoren die Transformation zu einem kognitiven Assistenzsystem zu realisieren und die umfassende Überwachung der Energietechnikanlagen zu ermöglichen. Dazu sollen das Monitoring von Leistungsschaltern in Umspannwerken sowie die Adaption der Erkenntnisse auf Schaltanlagen in Ortsnetzstationen über einen digitalen Zwilling ermöglicht werden. Über die Prognose von Ausfällen hinaus sollen konkrete Handlungsempfehlungen in Echtzeit interaktiv an Betreiber und Servicepersonal über ein Assistenzsystem übertragen werden, um im Ausfall schnell und effektiv eingreifen zu können, aber auch, um Präventivmaßnahmen zu unterstützen. Mit Methoden der Künstlichen Intelligenz (KI) sollen Handlungsempfehlungen für das Servicepersonal bei der Arbeit direkt an den Anlagen aufbereitet werden. So werden die Servicekräfte mit tätigkeitsrelevanten und situationsange1 s. Gräf 2020, S. 417 1 Gräf 2020, p. 417 Image 1: Projektvision ‚AProSys‘ The Vision of AProSys The 'AProSys' project aims to realize the transformation to a cognitive assistance system with a resource-efficient minimum use of sensors and to enable the comprehensive monitoring of energy technology systems. The aim is to enable the monitoring of circuit breakers in substations and to adapt the findings to switchgear in local grid stations via a digital twin. In addition to forecasting failures, specific recommendations for action are to be transmitted interactively in real time to operators and service personnel via an assistance system in order to be able to intervene quickly and effectively in the event of a failure, but also to support preventive measures. Artificial intelligence (AI) methods shall be used to prepare recommendations for action for service personnel working directly on the systems. This will support service staff with information that is relevant to their work and adapted to the situation. This also creates the opportunity to provide employees with individualized skills, which in turn addresses the existing shortage of skilled workers. This is conceivable as an interactive digital assistance system, comparable to ChatGPT, Bild 1: AProSys Projektvision Customer receives a reliable power supply Supporting staff with digital knowledge management and workforce management Distribution system operator receives information about anomalies and system status Smart switchgear with features such as person detection and partial discharge detection

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