UdZ / Issue 02.22

FOCUS – BEST PRACTICES 10 / UdZ 02.22 This is also the view of large parts of German industry, 86% of which already regard sustainability as an essential part of their business activities.1 For many companies, however, the focus of sustainability is on issues such as a CO2-neutral energy supply for production. Efforts to optimise this are thus limited to the company's own production. At the same time, however, the emissions from a company's own value creation account for only 26% of the total emissions of an asset in mechanical and plant engineering.2 Much greater are the emissions from downstream value creation activities, which suppliers can influence directly with the help of green services (see Figure 1). What can Green Services Achieve? The basic premise of service has always been to repair defects, conserve resources and maximise life cycles. Service is therefore already making a contribution to greater sustainability. However, in order to better understand and exploit the potential of green services, the three established dimensions of ecological, economic and social are considered below (see Figure 2, p. 11). With the help of these dimensions, the individual value contribution of individual green services can be presented to customers in a structured way. Economic Sustainability Economic sustainability in service focuses on the long-term economic success of a company. Decision-making processes should therefore be directed towards the future and take into account not only economic but also ecological and social 26 % 17 % 58 % emissions from own value creation emissions from upstream value creation of own product emissions from downstream value added of the own product Das sehen auch große Teile der deutschen Industrie so, von denen bereits heute 86 Prozent die Nachhaltigkeit als wesentlichen Bestandteil ihrer Geschäftstätigkeit betrachten.1 Für viele Unternehmen stehen bei der Nachhaltigkeit jedoch Themen wie eine CO2-neutrale Energieversorgung der Produktion im Vordergrund. Die Bestrebungen zur Optimierung bleiben damit auf die eigene Produktion beschränkt. Gleichzeitig machen die Emissionen aus der eigenen Wertschöpfung jedoch nur 26 Prozent der gesamten Emissionen eines Assets im Maschinen- und Anlagenbau aus.2 Viel größer sind die Emissionen der nachgelagerten Wertschöpfungsaktivitäten, auf die Anbieter mithilfe von Green Services direkten Einfluss nehmen können (s. Figure 1). Was können Green Services leisten? Die Grundprämisse des Service ist es schon seit jeher, dass Defekte behoben, Ressourcen geschont und Lebenszyklen maximiert werden. Der Service leistet also bereits heute einen Beitrag zu mehr Nachhaltigkeit. Um das Potenzial von Green Services aber noch besser zu verstehen und zu heben, werden im Folgenden die drei etablierten Dimensionen ökologisch, ökonomisch und sozial betrachtet (s. Figure 2, S. 11). Mithilfe dieser Dimensionen lässt sich insbesondere der individuelle Wertbeitrag einzelner Green Services gegenüber den Kunden strukturiert darstellen. Ökonomische Nachhaltigkeit Die ökonomische Nachhaltigkeit im Service fokussiert den langfristigen wirtschaftlichen Erfolg eines Unternehmens. Entscheidungsprozesse sollten deswegen in die Zukunft gerichtet sein und neben den ökonomischen auch ökologi1 s. Deloitte 2021, S. 4 2 s. Bokern et al. 2020, S. 2 1 Deloitte 2021, p. 4 2 Bokern et al. 2020, p. 2 Figure 1: Emissions from downstream value creation dominate

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