UdZ / Issue 02.22

UdZ 02.22 / 73 a camera that measures the seam allowance (distance from the seam to the edge of the fabric) and thus the accuracy of the seam. As an important basic value, the motor speed is measured by means of an rpm counter, which provides information about irregularities and the command of the operator over the machine. Error detection and error configuration are also implemented by measuring the tension of the upper thread with a compact thread tension sensor. A Raspberry Pi compact computer serves as the control unit, controlling the sensor technology, pre-processing data as an edge device, and connecting it with the cloud platform of the teachingapplication. Intheworkingmode, thecapturedquality characteristics are displayed in a measurement data cockpit. Here, the data is visualized in the context of the intervals defined by the process and translated into a prototypical evaluation. The sewing speed, for example, is used to estimate the trainee's experience in the process in question, enabling them to better assess their own performance. Despite the unavailability of a real-world production environment due to the COVID-19 pandemic, the developed conceptwastestedinthreeadaptedproductiontestswithtest subjectsof different experience levels. Thekey resultswereas follows: The subjects' confident performance, delivered right from the beginning of the test, proved that the design goal of guiding the subjects independently through the process, assisted by a predominantly language-independent and intuitively graspable teaching application, was successfully achieved. To ensure that the learning process does not require getting familiar with the teaching application itself, such an intuitive design is highly recommended. The experts’ initial mistrust about the effectiveness of the digital teaching application was quickly replaced by an acknowledgement of its potential, in particular after comparing the digitally assisted teaching process with teaching involving expert instructors. The teaching application in particular encouraged inexperienced trainees to take on the task on their own, while test subjects in traditional expert coaching seemed rather hesitant and uncertain, as indicated by the many questions they asked. While it is a clear benefit of the teaching assistant to relieve experts of teaching duties, it soon became clear that the craft experts themselves were slowed down when using the teaching application. The application made them doubt their full command of all teaching materials and thus made them somewhat insecure – for this reason, such an interactive teaching application should only be applied to experts as a purely passive aid. Overall, the ‘SewGuide’ project provided valuable results and findings as a basis for teaching and knowledge management in the crafts industry. Further information on erfassten Qualitätsmerkmale im Arbeitsmodus über ein Messdaten-Cockpit. Hier werden die Daten im Kontext der durch den Prozess definierten Intervalle visualisiert und in eine prototypische Evaluation übersetzt. Über die Nähgeschwindigkeit wird etwa die Erfahrung des Auszubildenden im spezifischen Prozess abgeschätzt, sodass dieser sich selbst besser einschätzen kann. Das entwickelte Konzept wurde trotz der Corona-bedingten Nichtverfügbarkeit einer realen Produktionsumgebung in drei angepassten Produktivtests mit Proband:innen unterschiedlicher Erfahrungsniveaus getestet. Dabei haben sich folgende Kernerfahrungen herausgestellt: Die selbstbewusste, auf Anhieb souverän durchgeführte Navigation der Probanden bewies, dass das Designziel, durch eine vorwiegend sprachunabhängige und intuitiv erfassbare Anwendung die Probanden selbstständig durch den Prozess zu führen, erfolgreich umgesetzt wurde Damit ein Anlernen nicht das Kennenlernen der Lehranwendung selbst umfasst, ist ein solches Design sehr zu empfehlen. Das anfängliche Misstrauen über die Effektivität einer digitalen Lehranwendung der Experten hat sich schnell in die Wahrnehmung eines hohen Potenzials nach einem direkten Lehrvergleich gewandelt. Gerade Unerfahrenen hat die Lehranwendung Mut zur eigenmächtigen Annahme der Aufgabe gegeben, während Proband:innen im klassischen Expertencoaching durch häufige Rückfragen eher unsicher wirkten. Während die Entlastung von Experten in der Lehre einen Zugewinn darstellt, hat sich jedoch gezeigt, dass Experten im Handwerk selbst durch die Lehranwendung ausgebremst wurden. Diese haben eine Suggestion von bisher unbekannten Inhalten erfahren, sodass sie selbst unsicherer wurden – eine solche interaktive Lehranwendung sollte bei Handwerks-Experten also als rein passives Hilfsmittel angewandt werden. Insgesamt liefert das Projekt ‚SewGuide‘ wertvolle Ergebnisse und Erkenntnisse als Basis für die Lehre und das Wissensmanagement im Industriehandwerk. Die hier vorgestellten Inhalte liegen in Form von detaillierten Vorgehensbeschreibungen auch auf der Projektwebsite vor (sewguide.fir.de). Weitere Inhalte, wie ein Entscheidungsmodell zur Bewertung einer individuellen Entwicklung, werden in einem Abschlussbericht Ende September publiziert und erscheinen ebenfalls auf der Projektwebsite. Die im Projekt identifizierten Herausforderungen eröffnen Handlungsmaßnahmen, die im Rahmen eines künftigen Forschungsprojekts erforscht werden können. Die Projektskizze „SewMentor“ (Arbeitstitel) wurde ins Leben gerufen, in der beschrieben wird, wie die Unterstützung des individuellen Lernpfads im Rahmen einer umfassende-

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