UdZ / Edition 03.21

SPECTRUM – APPLIED RESEARCH 82 / UdZ 03.21 grierte Gamification-Mechanik zeichnet die Fertigkeiten des oder der Werkenden auf, übersetzt diese zur (aus- schließlich) eigenen Verfolgung des Lernfortschritts und motiviert ihn bzw. sie über Scoring-Bestenlisten, seine Fertig- keiten zu verbessern. Mit Fertigstellung der ersten testbaren Nähmaschine hat das Projektteam ein verstärktes Interesse an der Verwendung des digitalen Lernassistenten und Motivation im Projektumfeld, das System umfassend zu testen, verzeichnet. Dies deutet auf eine gesteigerte Attraktivität des Handwerks durch moder- ne Lösungen hin, die dem Expertenschwund in klassischen Handwerksberufen entgegenwirken kann. Die tatsächliche Praktikabilität und Effektivität des SewGuide im Feld gilt es noch zu erforschen. Mit den noch ausstehenden Tests werden unter Aufsicht von Experten die Aussagefähigkeit der handwerksspezifischen Bewertungsfunktionen sowie die Nutzerfreundlichkeit der Anwendung im Kontext einer Sprachbarriere evaluiert. In potenziellen Folgeprojekten kön- nen die eingangs identifizierten Folgenutzen erforscht und der Einsatz des Assistenten imKompetenzenmanagement sowie der Produktionsplanung analysiert werden. ke a learning mode and a working mode, which separates the teaching content defined at the beginning from the productive production processes and yet enables a simplified transition to productive operation. A central overview of the currently selected workpiece divides the considered process into intuitively selectable sections. Due to possible language barriers between the internationally distributed plants of Hubert Schmitz GmbH , the application implements a predominantly language-independent design, which has a positive effect on a manageable navigation. An integrated gamification mechanism records the skills of theworker, translates themfor (exclusively) personal tracking of learning progress andmotivates himor her to improve his or her skills via scoring leaderboards skills via scoring leaderboards. With the completion of the first testable sewing machine, the project team has seen increased interest in using the digital learning assistant and motivation in the project environment to test the system extensively. This points to an increased attractiveness of the skilled trades through modern solutions that can counteract the loss of experts in classic skilled trades. The actual practicability and effectiveness of the SewGuide in the field still needs to be explored. Under the supervision of subject matter experts, the pending tests evaluate the meaningfulness of the craft-specific assessment functions as well as the user-friendliness of the application in the context of a language barrier. In potential follow-up projects, the impact benefits identified at the beginning can be researched and the use of the assistant in skills management and production planning can be analyzed. ke If you have any questions, please do not hesitate to contact Sebastian Kremer. Project Title: SewGuide Funding/Promoters: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF); Projektträger Karlsruhe – PTKA Funding no.: 02K19K013 Project Partner: Formitas AG; S-GARD® Schutzkleidung | Hubert Schmitz GmbH; Tinkerforge GmbH Website: sewguide.fir.de This project is funded by the German Federal Ministry offor Education and Research under the funding code 02K19K013. Sebastian Kremer, M.Sc. Project Manager FIR e. V. at RWTHAachen University Phone: +49 241 47705-515 Email: Sebastian.Kremer@ fir.rwth-aachen.de

RkJQdWJsaXNoZXIy NzcyMw==