UdZ / Edition 03.21
UdZ 03.21 / 99 Bild 1: AirQuality Heatmap Figure 2: Visualization of the heat map by mobile collected air quality data in the city of Aachen (own illustration) In addition to the possibility of obtaining fine-grained real-time images of air quality in cities, the results of the ‘AirQuality’ project also contribute to the development of supplementary measurement systems to the official measurement methods of the countries. Projects such as ‘Breathe London’ or ‘SmartAQnet’ have already used low- cost sensor networks to collect spatially high-resolution environmental data. The results of both projects show that low-cost sensors have potential for such a deployment 3 , which is confirmed with the ‘AirQuality’ project. To validate the accuracy of the developed sensor stack, two sensor units were placed in Aachen at the official VACW measuring station of the North Rhine-Westphalia State Office for Nature, Environment and Consumer Protection (LANUV) for several days. A comparison of the data showed an average correlation of 60 - 80 percent. The data collected with the sensor developed in the ‘AirQuality’ project can be further approximated to the official measured values by calibrations, but are of sufficient quality to provide a comprehensive picture of the air quality situation. In addition, at a price of 300 euros per unit, the ‘AirQuality’ sensor represents a scalable solution, especially assuming that only 15 – 20 urban vehicles are needed to cover around 80 percent of the city area 4 . Neben der Möglichkeit, feingranulare Echtzeit-Abbildungen über die Luftqualität in Städten zu gewinnen, leisten die Ergebnisse des das Projekts ‚AirQuality‘ auch einen Beitrag, ergänzende Messsysteme zu den offiziellen Messmethoden der Länder zu entwickeln. Für Projekte wie „Breathe London“ oder „SmartAQnet“ wurden bereits kostengüns- tige Sensornetze genutzt, um räumlich hochaufgelöste Umweltdaten zu erfassen. Die Ergebnisse beider Projekte zeigen, dass Niedrigpreissensoren für einen solchen Einsatz Potenzial haben 3 , was mit dem Projekt ‚AirQuality‘ bestätigt wird. Um die Genauigkeit des entwickelten Sensorstacks zu validieren, wurden zwei Sensoreinheiten in Aachen auf der offiziellen Messstation VACW des Landesamtes für Natur, Umwelt und Verbraucherschutz Nordrhein-Westfalen (LANUV) für mehrere Tage platziert. Ein Abgleich der Daten zeigte eine durchschnittliche Korrelation von 60 – 80 Prozent. Die mit dem im Projekt ‚AirQuality‘ entwickelten Sensor erfassten Daten lassen sich durch Kalibrierungen weiter an die offiziellen Messwerte annähern, sind aber von der Qualität ausreichend, um ein umfassendes Bild über die Luftqualitätssituation zu gewinnen. Zudem stellt der ‚AirQuality‘-Sensor mit einem Preis von 300 Euro pro Stück eine skalierbare Lösung dar, vor allem unter der Annahme, dass nur 15 – 20 städtische Fahrzeuge benötigt werden, um circa 80 Prozent des Stadtgebiets abzudecken 4 . 3 s. Ittner et al. 2021, S. 24; Budde et al. 2018, S. 12 3 Ittner et al. 2021, p. 24; Budde et al. 2018, p. 12 4 Edidin et al. 2018, p. 17
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