UdZ / Issue 03.23

SPECTRUM – APPLIED RESEARCH 72 / UdZ 03.23 The definitions of the terms “service systems” and “complexity” should be clarified once again at this point, given the divergent definitions in the scientific literature: The term service systems merges the two definitions of the terms services and systems. In general, services can be divided into consumptive and investment services. Consumptive services represent traditional end customers, while investment services are used by companies or organizations. In the latter sub-category, a further distinction is made between purely investment and industrial services.1 The former are provided exclusively by service companies, whereas the latter are also offered by manufacturing companies. The definition in this case is as follows: “Industrial services are mostly product- and machine-related services that are provided by companies from the industrial environment (industrial goods manufacturers and pure service companies) on technical objects of commercial customers.”2 Systems are defined as structures consisting of a number of distinguishable elements that are connected to each other through relationships.3 Based on this definition, service systems are defined as different services that complement and possibly support each other in a portfolio. There are also various definitions of complexity in the literature. Many authors in the field of management research consider complexity to be a property of systems4. Patzak associates complexity with its etymological meaning, coherent or far-reaching. Based on this etymology, connectivity and diversity are used as salient indicators for the complexity of a system5. The research objective of the KomiD project is to investigate complexity and its effects on the successful provision of industrial service systems. To this end, measurement dimensions for complexity are to be defined as their area of application in terms of services and products. Blockus identifies multiplicity, diversity, variability, and interdependencies as characteristics of complexity. The term “multiplicity” refers to the number of different requirements, while diversity” describes the quality characteristics. “Variability” describes the different ways in which a service can be offered6. The “interdependencies” represent the interfaces between the services and their combination. In order to handle this complexity, complexity management offers various approaches. Complexity can be managed using three different approaches: Reduction, control, and Die Definitionen der Begriffe „Dienstleistungssysteme“ und „Komplexität“ sollten aufgrund des divergierenden wissenschaftlichen Verständnisses an dieser Stelle noch einmal präzisiert werden: Im Begriff Dienstleistungssysteme verschmelzen die beiden Definitionen der Begriffe Dienst- leistungen und Systeme. Generell lassen sich Dienstleistungen in konsumtive und investive unterscheiden. Hierbei stellen konsumtive Dienstleistungen klassische Endkunden dar, während investive Leistungen von Unternehmen oder Organisationen genutzt werden. In der Unterkategorie wird weiter nach rein investiven und industriellen Dienstleistungen unterschieden1. Erstere werden ausschließlich von Dienstleistungsunternehmen erbracht, wohingegen letztere auch von produzierenden Unternehmen angeboten werden. Die Definition ergibt sich in diesem Fall gemäß Fabry et al.. „Bei industriellen Dienstleistungen handelt es sich um meist produktbezogene maschinennahe Dienstleistungen, die von Unternehmen aus dem industriellen Umfeld (Industriegüterhersteller und reine Dienstleistungsunternehmen) an technischen Objekten der gewerblichen Kunden erbracht werden.“2 Systeme werden als ein Ganzes definiert, das aus einer Anzahl von unterscheidbaren Elementen besteht, die durch Beziehungen miteinander verbunden3. Daraus ableitend definieren sich Dienstleistungssysteme aus verschiedenen Services, die einander in einem Portfolio ergänzen und gegebenenfalls unterstützen. Auch für Komplexität gibt es verschiedene Definitionen in der Literatur. Viele Autor:innen im Bereich der Managementforschung betrachten Komplexität als eine Eigenschaft von Systemen4. Patzak bringt Komplexität mit ihrer etymologischen Bedeutung, zusammenhängend bzw. weitreichend, in Verbindung. Basierend auf dieser Etymologie werden Konnektivität und Vielfalt als maßgebliche Kennzeichen für die Komplexität eines Systems verwendet5. Forschungsgegenstand des Projekts ‚KomiD‘ ist die Untersuchung von Komplexität und ihren Auswirkungen auf das erfolgreiche Angebot von industriellen Dienstleistungssystemen. Dazu sollen Messdimensionen für Komplexität dienstleistungs- und produktnah als deren Anwendungsbereich definiert werden. Blockus sortiert die Merkmale von Komplexität in Vielzahl, Vielfalt, Veränderlichkeit und Interdependenzen ein6. Der Begriff „Vielzahl“ verweist auf die Anzahl verschiedener Anforderungen, während „Vielfalt“ die Qualitätsausprägung beschreibt. Die Veränderlichkeit beschreibt die unterschiedlichen Ausprägungen, in denen eine Dienstleistung angeboten werden kann. Die Interdependen1 s . Kesting u. Scherenberg 2022, S. 33; Saleh u. Saleh 2020, S. 28 f. 2 s. Fabry et al. 2014, S. 1 3 s. Ulrich u. Probst 1991, S. 57 – 66; Göpfert u. Steinbrecher 2000, S. 3; Luhmann 1975, S. 204 – 220 4 s. Luft 2022, S. 83 f. 5 s. Luft 2022, S. 27 6 s. Blockus 2010 S. 5 ff.; Luft 2022, S. 27; Kress 2022, S. 86 1 Kesting u. Scherenberg 2022, p. 33; Saleh u. Saleh 2020, p. 28 et seq. 2 Fabry et al. 2014, p. 1 3 Ulrich u. Probst 1991, p. 57 - 66; Göpfert u. Steinbrecher 2000, p. 3; Luhmann 1975, p. 204 - 220 4 Luft 2022, p. 83 et. seq. 5 Luft 2022, p. 27 6 Blockus 2010, p. 5 et seq.; Luft 2022, p. 27; Kress 2022, p. 86

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