UdZ 01.21

UdZ 1-2021 / 96 There are numerous use cases and benefits that can be leveraged through digital transformation. Given the multitude of possibilities, companies often have difficulties to decides which use cases are relevant and feasible. To provide transparency about the possible use cases for companies, an overview of the potential benefits that can be achieved by specific use cases has been created. These benefits fall into the following categories: Saving costs, saving time, and enhancing quality. A possible objective could be, for example, to provide customers with better support for service requests. By collecting product-specific data on the shop floor with the helpof aDigital Twin, acompanywouldbeable to immediately identify the components the customer's product is made of and thus which measures to take to solve the problem. This would increase the quality of responses to service requests and save processing time. Non-transparent IT/OT landscapes make it difficult for companies to identify exactly what adjustments to make in order to achieve the benefits aimed at – as a result, it becomes difficult define clear steps for action. Such steps typically require significantly less effort than any non-targeted conversion or new acquisition of systems. Upgrading to a more comprehensive overall system only makes sense if it supports the achievement of highly relevant benefits. Comprehensive digitalization, performed as an end Figure 1: Systematic approach for taking stock of and evaluating components via system profiles. The aim is to derive concrete recommendations for action for a tailored IT-OT integration process (own representation). Zu Beginn eines Transformationsprozesses stehen Unternehmen oftmals vor der Herausforderung, zu identi- fizieren, welche ihrer IT- und OT-Systeme überhaupt schon integrationsfähig sind. Dabei wissen viele Unternehmen nicht, welche Nutzenpotenziale sie bereits mit ihren be- stehenden Mitteln erreichen können und dass es mitunter wenig Aufwands bedarf, um die gewünschten Potenziale zu realisieren. Das Problem liegt in der Verfügbarkeit vieler generischer Lösungen amMarkt und einer Intransparenz der Capabilitys im eigenen Unternehmen. Insbesondere produ- zierende Unternehmen sind aufgrund historisch gewachse- ner und undurchsichtiger IT-/OT-Landschaften von diesem Problem betroffen. So kann es beispielsweise sein, dass der Maschinenpark im Unternehmen aus vielen alten Maschinen besteht, die sich nicht nahtlos digital miteinander verbinden lassen. Abhilfe verspricht die Anschaffung einer moderneren Maschine; je- doch lässt sich das Problem einfach durch einen sogenann- ten Retrofit, der nachträglichen Vernetzung der Maschine, beheben. Dieser Retrofit erreicht das gewünschte Ziel und erspart oftmals viel Zeit und Kosten. Dieses Beispiel verdeutlicht, dass es sich lohnt, sich mit dem Ist-Zustand der eigenen Landschaft auseinanderzusetzen, bevor Digitalisierungsaktivitäten angestoßen werden. Es gibt zahlreiche Anwendungen, die in Digitalisierungs- aktivitäten beobachtet werden können. Unternehmen verlie-

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