UdZ / Issue 01.23

UdZ 01.23 / 67 ergründen. Zentrale Ergebnisse neben den drei Anwendungsszenarien stellen die drei Lösungskomponenten dar (s. Figure 1). Diese bestehen zunächst aus einem spezifischen Vorgehensmodell und Methodenbaukasten zur praxisnahen Unterstützung der Anwenderunternehmen, einer digitalen Lern- und Kollaborationsplattform sowie einer Geschäftsmodell-Klinik zur Erprobung neuer Geschäftsmodellansätze in der Praxis. Den Kern der Untersuchung bilden die drei Anwendungsszenarien mit drei unterschiedlichen Kunde-Anbieter-Beziehungen. Die Anwendungsszenarien werden jeweils zwischen den Unternehmen Henkel AG, YNCORIS GmbH & Co. KG, BELFOR DeHaDe GmbH und ETABO Energietechnik und Anlagenservice GmbH gebildet. Die einzelnen Kunde-Anbieter- Verbände werden jeweils als Untersuchungsgegenstand herangezogen, um eine ganzheitliche Betrachtung des Wertschöpfungsnetzwerks zwischen Kunde und Anbieter zu ermöglichen. Nach dem Aufbau und der Implementierung der digitalen Geschäftsmodelle, rund um die drei Anwendungsfälle (1) Condition-Monitoring, (2) Predictive Maintenance und (3) Asset-as-a-Service im übergreifenden Kontext stoffschlüssiger Kleb- und Dichtstoffkomponenten, sollen die Voraussetzungen und Mechaniken des partizipativen Wandelns analysiert werden. Die aus den industriellen Anwendungsszenarien gewonnenen Erkenntnisse gilt es anschließend zu abstrahieren, sodass allgemeingültige PWM-Prinzipien bzw. -Methoden abgeleitet werden 3Application scenarios 3 Solution Components (House of PCM) Explore & Learn: Derive general PCM principles and methods in four design fields. Validate & Develop: Application of PCM solutions in the manufacturing industry -1-Digital learning and transparency platform to participatory change in the customer-supplier network (1) Condition Monitoring for intelligent seals (2)Predictive Maintenance for intelligent bonded joints (3)Asset-as-aService/Pay-perUse for adhesives and sealants incl. provision of tools (application aids) Complexity of digital business model Participative transformability -1-PCM Process Model & Methodology Kit on participative change management in four design fields (Standardized in the form of a DIN SPEC) -3- Business Model Clinic to the physical "experience" and participatory Transforming in the customer-provider alliance -2-Digital participatory learning and collaboration platformfor digital and interactive participatory transformationin the customer-supplier network Figure 1: Objectives of the diaMant research project scenarios, the three solution components represent the key results of the project (Figure 1). The solution components consist of a specific process model and methods kit for practical support of the user companies, a digital learning and collaboration platform, and a business model clinic for testing new business model approaches in practice. Three application scenarios with three different customer-supplier relationships form the core of the investigation. The application scenarios are established between the companies Henkel AG, YNCORIS GmbH & Co. KG, BELFOR DeHaDe GmbH, and ETABO Energietechnik und Anlagenservice GmbH. The individual customersupplier associations are each used as the object of investigation in order to enable a holistic view of the value network between customer and supplier. After building and implementing the digital business models around the three use cases (1) Condition Monitoring, (2) Predictive Maintenance, and (3) Asset-as-a-Service in the overarching context of adhesive and sealant components, the prerequisites and mechanics of participatory change will be analyzed. The insights gained from the industrial application scenarios must then be abstracted so that generally applicable PCM principles or methods can be derived, thus fully substantiating participatory change management as such for the first time. In order to make PCM “tangible and usable” for industry and future research activities,

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