UdZ / Issue 01.22

UdZ 01.22 / 41 Smart Work Creating innovative working and learning environments ƒ Proactive personnel management ƒ Creation of employees‘ individual learning paths ƒ Linkage of skills development and career paths Skills management and lifelong learning ƒ Implementing work-based learning processes ƒ Merging learning concepts and daily work routines ƒ Integrating informal learning and vocational education and training Work-based learning and learning enhancing work design ƒ Experimenting and implementing of innovative digital learning solutions ƒ Selection of digital learning solutions and development of curricula ƒ Didactical-methodological conception of learning content Digital learning and teaching ƒ Selecting appropriate and suitable digital communications tools ƒ Just in time provision of knowledge and information ƒ Designing formal and informal communication processes Communication and collaboration ƒ Development of innovative leadership concepts ƒ Establishing appreciative and participatory leadership styles ƒ Shaping open and participatory learning cultures Leadership and learning culture ƒ Creating healthy working conditions and environments ƒ Promoting companies’ as well as employees’ resilience ƒ Designing career paths connected to employees’ work-life balance Health management and resilience ƒ Creation of international vocational education and training programs ƒ Set-Up of participatory international cooperation on equal terms ƒ Establishing international vocational education and training networks Internationalization and network management Figure 1: BDG Smart Work fields of action An essential aspect in this process is to qualify employees for these transformation processes early on and to do so with foresight, given the rapidly changing skills requirements. It is important to improve the combination of work and learning processes in the company and to offer vocational education and training in the sense of lifelong learning. At the same time, it is becoming increasingly important for companies to offer their employees attractive and healthy working environments. FIR has reacted to these developments by establishing the “Business Development Group Smart Work” (BDG Smart Work). The BDG Smart Work has a focus on the design of innovative teaching and learning processes and how to make them part of learning- and health-friendly work environments and processes. The Smart Work BDG is dedicated to seven different fields of action for the design and integration of work and learning (see Figure 1). Competency management in companies plays a key role in the implementation of lifelong learning. It is essential to identify learning needs and link individual employee learning paths to corresponding career paths. Based thereon, the design of digital teaching and learning is another central field of action. Here, it is key to select suitable forms of learning and to test innovative learning formats. In addition, managers have a special role to play in establishing a culture of learning and promoting in-house learning. Working and learning must be better integrated, also taking informal learning processes into account. In addition to leadership and learning culture, the design of efficient processes collaboration and communication in the digital-driven world of work is also a field of action, as EinwesentlicherAspekt dabei ist, dieBeschäftigtenvor demHintergrund der sich immer schneller wandelnden Kompetenzanforderungen bereits frühzeitig und vorausschauend für diese Transformationsprozesse zu qualifizieren1. Es gilt dabei, Arbeits- und Lernprozesse im Unternehmen deutlich besser zu verzahnen und Weiterbildung im Sinne des lebenslangen Lernens zu gestalten. Gleichzeitig wird es für Unternehmen immer wichtiger, ihren Beschäftigten attraktive und gesundheitsförderliche Arbeitswelten anbieten zu können. Diesen Veränderungen hat das FIR mit der Gründung der „Business-Development-Group Smart Work“ (BDG Smart Work) Rechnung getragen. Thematische Schwerpunkte der BDG Smart Work sind die Gestaltung innovativer Lehr- und Lernprozesse sowie deren Einbettung in lern- und gesundheitsförderliche Arbeitsumgebungen und -abläufe. Die BDG Smart Work widmet sich im Kontext der Gestaltung und Verzahnung von Arbeit und Lernen sieben verschiedenen Feldern. Einen Überblick über die Handlungsfelder gibt Bild 1 (Figure 1). Kompetenzmanagement im Unternehmen kommt eine zentrale Rolle bei der Umsetzung des lebenslangen Lernens zu. Hierbei sind Lernbedarfe zu identifizieren und individuelle Lernpfade für dieBeschäftigtenmit entsprechendenKarrierewegen zu verknüpfen. Darauf aufbauend ist die Gestaltung des digitalen Lernens und Lehrens ein weiteres zentrales Handlungsfeld. Es gilt in diesem Zusammenhang, die passenden Lernformen auszuwählen und innovative Lernformate zu erproben. Daran anknüpfend kommt Führungskräften eine besondere Rolle zu, um das Lernen im Unternehmen zu fördern und eine entsprechende Lernkultur zu etablieren. Darüber hinaus sind Arbeiten und Lernen in Zukunft deutlich stärker zu verbinden und dabei auch informelle Lernprozesse zu berücksichtigen. Neben Leadership und Lernkultur ist die Gestaltung von effizienten Kollaborations- und Kommunikationsprozessen in der digitalisierten 1 s. Dworschak et al. 2021, S. 67 1 Dworschak 2021, p. 67

RkJQdWJsaXNoZXIy NzcyMw==