UdZ / Issue 01.22

How is your company positioned with regard to the “Everything as a Service” economy (XaaS)? “Everything as a Service”, continues to gain acceptance: Products are becoming more networked, more intelligent and contain more and more software components. This is a great opportunity for companies to further develop their products within the service economy and also new business models, e.g., through subscriptions or flexibly add-on functions. But no matter what service is offered and how innovative it is – if in the end the billing is not right or does not meet the customers’ expectations, this can put a good service in a bad light. In the worst case, the service is terminated due to the poor user experience. Take the self-test: How well is your company positioned in billing? Billing is one of the key elements in the user journey – especially in the case of flexible subscriptions. After all, these are recurring events. In modern business models in the area of digital services, the billing process involves more than just invoicing: Usage data must be stored, checked, calculated and priced. Prices must be calculated individually based on this data. be calculated. Topics such as dynamic pricing – the calculation of prices based on the evaluated usage data and rates, including individual discounts – play an essential role. Different billing cycles must be managed and offered flexibly. Newbusinessmodels, suchas the introductionof subscription services or usage-based billing, pose major challenges to companies and billing systems with major challenges. Especially when they are strongly focused on customers and their wishes. Problems do not necessarily arise from the introduction of new business models. Scaling, e.g. a rollout to additional markets, can also lead to performance problems. With the help of this checklist, you can find out whether your company should give more priority to the topic of billing or is agile and stable enough to be able to map future requirements. If 1-2 points apply, you should keep a good eye on them, but you do not have to act yet. If 2-3 points apply, it would be advisable to seek help in this area and address the identified points. If more than 3 points apply, we recommend addressing the issue with high priority. It is likely that basic IT processes WO STEHEN SIE? DIE„EVERYTHING AS A SERVICE“-ÖKONOMIE CHECKLISTE WHAT IS YOUR POSITION? THE “EVERYTHING AS A SERVICE” ECONOMY CHECKLIST Wie ist Ihr Unternehmen mit Blick auf die „Everything as a Service“ Ökonomie (XaaS) aufgestellt? „Everything as a Service“, setzt sich immer weiter durch: Produkte werden vernetzter, intelligenter und enthalten immer mehr Softwarekomponenten. Das ist eine große Chance für Unternehmen, um ihre Produkte innerhalb der Service Ökonomie und darüber hinaus auch neue Geschäftemodelle weiter zu entwickeln, z. B. durch Abonnements oder flexibel zubuchbare Funktionen. Doch egal welcher Service angeboten wird und wie innovativ er ist – wenn am Ende die Abrechnung nicht stimmt oder den Erwartungen der Kund:innen nicht gerecht wird, kann das einen guten Service in ein schlechtes Licht stellen. Im schlimmsten Fall wird der Service auf Grund der schlechten User Experience gekündigt. Machen Sie den Selbsttest: Wie gut ist Ihr Unternehmen im Billing aufgestellt? Billing ist eines der zentralen Schlüsselelemente in der User Journey – besonders im Fall von flexiblen Subscriptions nicht zu unterschätzen. Denn es handelt sich hierbei um immer wiederkehrende Events. Bei modernen Geschäftsmodellen im Bereich der digitalen Services zählt zum Billing Prozess mehr als nur die Rechnungsstellung: Nutzungsdaten müssen gespeichert, geprüft, berechnet und bepreist werden. Preise müssen individuell auf diese Daten berechnet werden. Themen wie Dynamic Pricing – die Berechnung der Preise basierend auf den bewerteten Nutzungsdaten und Tarifen unter Einbeziehung von individuellen Rabatten – spielen eine essenzielle Rolle. Unterschiedliche Abrechnungszyklen müssen gemanagt und flexibel angeboten werden. Neue Geschäftsmodelle wie die Einführung von Subscription Services oder nutzungsbasierten Abrechnungen stellen Unternehmen und Abrechnungssysteme vor große Herausforderungen. Vor allem dann, wenn sie stark auf die Kund:innen und deren Wünsche ausgerichtet sind. Probleme müssen nicht unbedingt durch die Einführung neuer Geschäftsmodelle aufkommen. So kann auch eine Skalierung, z. B. ein Rollout in weitere Märkte, zu Performance- Problemen führen. Mit Hilfe dieser Checkliste erfahren Sie, ob Ihr Unternehmen dem Thema Billing mehr Priorität verleihen sollte oder agil und stabil genug aufgestellt ist, um zukünftige Anforderungen abbilden zu können. Treffen 1-2 Punkte zu, sollten Sie diese gut imBlick behalten, Sie müssen jedoch noch nicht handeln.

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