UdZ / Issue 02.22

FOCUS – BEST PRACTICES 28 / UdZ 02.22 Der Smart-Maintenance-Ordnungsrahmen beschreibt das Kompetenz- und Forschungsprofil der Fachgruppe Smart Maintenance am FIR (s. Figure 1). Er entstand auf Grundlage langjähriger Erfahrungen in Forschungs- und Industrieprojekten und bietet eine Richtschnur für die Bewertung und den strukturierten Aufbau einer effizienten Instandhaltungsorganisation. Datenbasierte Entscheidungen Die in dieser Kategorie angesiedelten Elemente ermöglichen Entscheidungen auf Basis objektiver Metriken und datenbasierter Entscheidungsvorlagen. Durch die automatisierte Aggregation und Analyse von Daten kann die Leistungsfähigkeit im Service und der Instandhaltung erhöht und Reaktionszeiten minimiert werden. Interne Integration Mit der internen Integration wird sichergestellt, dass die vielen unterschiedlichen Zielstellungen verschiedener Bereiche innerhalb eines Unternehmens (z. B. Produktion, Instandhaltung, Einkauf) gut aufeinander abgestimmt sind und zusammen auf die gemeinsame Wertschöpfung hinwirken. Dieser Teil des Smart-Maintenance-Ordnungsrahmens zeigt auf, wie gut die Instandhaltung in die gesamtheitlichen Prozesse des Unternehmens integriert ist, was sich vor allem in Form von reibungslosen Daten-, Informations-, Wissens- und Figure 1: Smart Maintenance Framework (own representation; aachener-smart-maintenance.de) The Smart Maintenance Framework describes the competence and research profile of FIR’s SmartMaintenance specialist group (see Figure 1). It was developed based on many years of experience in research and industry projects and provides a guideline for the evaluation and structured development of an efficient maintenance organization. Data-Based Decisions The elements in this category enable decision-making based on objective metrics and data-driven decision proposals. Automated aggregation and analysis of data can improve service and maintenance performance and minimize response times. Internal Integration Internal integration ensures that themany different objectives of different functional unitswithin a company (e.g. production, maintenance, purchasing) are well aligned and work together towards the joint creation of value. This part of the Smart Maintenance framework shows how well maintenance is integrated into the holistic processes of the company, which becomes evident, in particular, in the form of smooth data, information, knowledge and decision flows as well as the close collaboration between intra-organizational departments. Service and Maintenance Employees Competence analysis and -strategy Target and incentive systems in service and maintenance Personnel requirements and capacity planning Employee recruitment and knowledge retention Occupational safety and health protection Modern Leadership and change management Data-based Decisions Analysis of plant criticality and risks Condition analysis and prediction of machines Key figure systems and reporting Maintenance and service strategy and roadmap Analysis of direct and indirect costs Value contribution of maintenance and service on sustainability Internal Integration External Integration Lean- and shop floor management Information systems and digitalisation Resource planning and -control Procurement of services and spare parts Integration of customers in service design delivery and Design for Reliability / Service and Asset Management

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