UdZ / Issue 01.22

SPECTRUM – APPLIED RESEARCH 58 / UdZ 01.22 - 2 den. Die prototypische Umsetzung der Schlösser und der Plattform sollen in zwei Feldversuchen validiert werden. Im ersten Feldversuch werden regionale Transportunternehmen des „Rheinischen Reviers“ über einen Lenkzeitenmarktplatz miteinander vernetzt. Im zweiten Feldversuch werden Wechselstationen entlang der „Nordsee-Balkan-Route“ etabliert und der Staffelverkehr praktisch erprobt. Ziel ist es, Effekte, Potenziale und Herausforderungen für den Lkw-Güterverkehr zu identifizieren und eine europaweite Umsetzung, auch unter Berücksichtigung von Standardisierungspotenzialen, vorzubereiten. Die Daten, die auf der Plattform generiert und analysiert werden, sollen veredelt und der Öffentlichkeit auf den Plattformen mCLOUD, MDMundGovDatazur Verfügung gestellt werden. Nach dem Kick-off am 08.12.2021 ist das Projektkonsortium mit einer detaillierten Anforderungsanalyse aus Sicht der jeweiligen Stakeholder sowie der Soll-Prozess-Gestaltung gestartet. Derzeit werden die Plattform und das Diebstahlsicherungssystem prototypisch entwickelt und anschließend in den zwei Feldversuchen validiert. Das Projekt wird vom Bundesministerium für Digitales und Verkehr (BMDV) gefördert (Förderkennzeichen: 19FS2019A) und soll bis Mai 2024 abgeschlossen sein. Die Idee des Projekts entstand durch die derzeitigen Herausforderungen des Straßengüterverkehrs. Neben der Tatsache, Furthermore, it will be possible to post free driving capacities on a driving hours marketplace so that these can be brokered between freight forwarders and carriers on the basis of real-time data (e.g., traffic, infrastructure, IoT, telematics) and assigned to the route sections. Using the AIsupported platform, both carriers and transport companies thus have the opportunity to offer their bids or search for corresponding capacities. In addition to the driving hours marketplace, further services for drivers are to be integrated on the platform, including hotel reservation, toll management, and parking space guidance ( see figure 2). In order to ensure a secure transfer of trailers between freight forwarders and to prevent cargo theft or damage, the project will develop keyless, remotely controllable IoT kingpin and cargo locks for trailers. The prototype implementation of the locks and platform will be validated in two field trials. In the first trial, regional transport companies from the Rhenish mining area will be networked via a driving hours marketplace. In the second field trial, relay stations will be established along the “North Sea to the Balkans” route in order to test the relay transport concept in practice. The aim is to identify the potential, impacts, and challenges for truck freight transport and to prepare for Europe-wide implementation, also taking into account opportunities for standardization. The data generated and analyzed on the platform will be refined and made available to the public on themCLOUD, MDM, and GovData platforms. Following the project launch on December 8, 2021, the project consortiumhas startedwith a detailed requirements analysis from the perspective of stakeholders and with the to-be process design. Currently, the platform and the anti-theft system are being prototypically developed and subsequently validated in the two field tests. The project receives funding from the German Federal Ministry for Digital and Transport (BMDV, funding code: 19FS2019A) and is scheduled to be completed by May 2024. Figure 2: Data processing on the AI-supported platform 1 s. Fischer 202, S. 1 2 s. Statistisches Bundesamt 2021, S. 1 1 Fischer 2021, p. 1 2 Statistisches Bundesamt 2021, p. 1

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