UdZ / Issue 01.22

SPECTRUM – APPLIED RESEARCH 86 / UdZ 01.22 Forschungsprojekt ‚mMEU‘ setzte hier an, indem es Mikroplastikemissionen, welche im Mobilitätskontext entstehen, im städtischen Raum analysiert wurden. Das Ziel des Forschungsprojekts bestand darin, anhand eines digitalen und datenbasierten Modells die Emissionen von lokalem Mikroplastik zu ermitteln. Basierend auf Umgebungsdaten konnte ein prototypisches Modell in Form einer Hotspotkarte entworfen werden. Des Weiteren konnte die wirtschaftliche Nutzbarkeit anhand von Geschäftsmodellen für ver- schiedene Akteure analysiert werden. Kenntnis über Mikroplastik-Hotspots in Städten als Basis für Gegenmaßnahmen Das Forschungsgebiet rund um Mikroplastik stellt ein junges Themenfeld mit unterschiedlichen Perspektiven und Definitionen dar. Unter Mikroplastik versteht das ‚mMEU‘-Projektteam, mit Blick auf vorangegangene Forschungsprojekte, synthetische Kunststoffteilchen, die kleiner als 5 Millimeter sind2. Diese können auf direktem Weg, als primäres Mikroplastik, oder auf indirektemWeg, als sekundäresMikroplastik, in dieUmwelt gelangen. PrimäresMikroplastik, dasbereitsmit einerGrößeunter 5 Millimetern in die Umwelt gelangt, kann entweder während der Produktion (Typ A) oder der Nutzung (Typ B) anfallen. Dem primären Mikroplastik-Typ A können beispiels- weise Kunststoffpellets und Strahlmittel zugeordnet werden. Zum Typ B hingegen zählen beispielsweise Reifenabrieb und Faserfreisetzungen. Sekundäres Mikroplastik entsteht durch den Zerfall großer synthetischer Kunststoffe, wodurch Mikroplastikpartikel mit einer Größe unter 5 Millimetern entstehen. Umden Betrachtungsraum auf den Schwerpunkt der Mobilität im öffentlichen Raum auszurichten, wurde im Projekt Mikrotypes of microplastics3 production use environment particles smaller than 5 mm secondary microplastics primary microplastic type A particles smaller than 5 mm primary microplastic type B particles smaller than 5 mm mobility-related microplastics are generated by various abrasion bar 1. road markings 2. brooms and sweepers 3. gears, plain bearings and slide rails 4. shoe soles 5. bitumen 6. tires considered space • inner-city outdoor public spaces that have a direct mobility connection • mobility in the project includes the movement of people and goods by private transport, public transport and freight transport Figure 1: Classification of the considered abrasion types of mobility-relatedmicroplastics 3 Bertling et al. 2018, p. 9 this reason, the mMEU research project aimed at analyzing microplastic emissions generated in the mobility context in urban areas. The aim of the project was to identify local microplastics emissions using a digital, data-based model. Based on environmental data, a prototypical model in the form of a hotspot map was developed as part of the project. Furthermore, its economic usability was analyzed based on business models for different actors. Knowledge About Microplastic Hotspots in Cities as a Basis for Countermeasures Microplastics research is still in its infancy and offers a range of different perspectives and definitions. Taking its cue from previous research, the mMEU project team understands microplastics as synthetic plastic particles that are smaller than 5 millimeters in size2. These can enter the environment directly as primary microplastic particles or indirectly as secondary microplastic particles. Primary microplastics, which enter the environment with a size of below 5 millimeters, are generated either duringproduction (typeA) or use (typeB). TypeAprimary microplastics include, for example, plastic pellets and blasting abrasives. Type B, on the other hand, includes tire abrasion and the release of fibers, for example. Secondary microplastics are generated by the degradation of large synthetic plastics parts, resulting in microplastics particles with a size of less than 5 millimeters. In order to focus on mobility in public spaces, type B microplastics were considered in the project. A breakdown of the different microplastic occurrences illustrates the complexity of the topic. For the modeling of the hotspot map, six abrasion types occurring in the context of

RkJQdWJsaXNoZXIy NzcyMw==